På Ingarö i Stockholms skärgård ligger Säby Säteri – en vacker vitputsad herrgård som omges av ekar och vida rapsfält. Jag fick uppdraget att uppdatera den grafiska identiteten. Se mer i Portfolio.
På Ingarö i Stockholms skärgård ligger Säby Säteri – en vacker vitputsad herrgård som omges av ekar och vida rapsfält. Jag fick uppdraget att uppdatera den grafiska identiteten. Se mer i Portfolio.
Utsnitt ur en skiss för en tryckt produkt som behandlar reflektioner och tankar kring att må bra i arbetslivet och hemma. Mitt förslag var en abstraktion av formen av en hjärna och hjärta kombinerad, som i sin form också är två sidor som reflekterar varandra. Det får mig att fundera, går det verkligen att förena hjärna och hjärta? Kanske de ska komplettera varandra, snarare än smälta samman?
Det blir en hel del trycksaker för en teater under ett år; programtidningar, föreställningsprogram, affischer, flyers, soppteater-program, inbjudningar, skyltar, salongskartor och mycket mer. Västmanlands Teater 2017.
Idag är vi väldigt medvetna om hur vår hälsa påverkas av stress. Men hur vet man om man är i riskzonen? ”Det drabbar andra, inte mig”, tänker man, eller hur? Att ha balans i livet och må bra behöver inte utesluta framgång i kärriären, bara man känner till hur stress påverkar dig och dina prestationer negativt.
Selfix, ett företag jag haft förmånen att arbeta med, kan betydligt mer om detta ämne. De har också insett att många anser sig inte ha tid att arbeta förebyggande med stress. För att underlätta för arbetsgivare har Selfix skapat en digital tjänst – Stresswebben – som är ett stressförebyggande program på individuell nivå, att följa på en tid man själv väljer. Programmet är uppbyggt kring ett racing-koncept, där man jobbar med att sänka sina inre varvtal för att hålla sig kvar på banan. Logotypen symboliserar därför en varvmätare. Min roll har fungerat som rådgivande designer för varumärkesutveckling samt form av såväl hemsida som själva tjänsten. Se mer på stresswebben.se
Groow360 är ett kommunikationsföretag som fungerar som en en kompass – där man hjälper kunden att växa i olika riktningar; intern och extern kommunikation, varumärkesutveckling och mycket mer. Mitt uppdrag bestod i att ta fram en logotype och resultatet blev en ordbild satt i Futura. Logotypen är släkting med företaget Groowth – med hållbarhet i sitt dna. Se mer i Portfolio.
Identitetsarbete för Säby Säteri, beläget på vackra Ingarö i Stockholms skärgård. More to come.
Idag sitter jag på ny kontorsplats. Efter fem år på hemmakontoret – som funkat jättebra och varit praktiskt under småbarnsår – så är det dags för nästa steg. Eller att knyta ihop säcken snarare. Min kontorsplats ligger nämligen i Arkitekturskolans gamla lokaler som omvandlats till kontorshotellet A house. 2001 kom jag in på Arkitekturskolan, med hjälp av skyhöga betyg och ambitioner om ett konstnärligt yrke som hade akademisk tyngd. Liiite skoltrött dock, vilket ledde till att min tid som KTH-student varade exakt en månad. Jag gjorde ett studieuppehåll som innehöll två backpacker-resor till Thailand, fyra vintersäsonger i Åre och tre sommarsäsonger på Sandhamn. Men min önskan att få arbeta med form kristalliserade så småningom fram det humanistiska yrkesval jag sedan till slut gjorde. Allt har nog en mening. Och nu är jag tillbaka där allt började, och det luktar faktiskt likadant!
Groowth är ett företag som utvecklar landområden och destinationer med hållbarhet som utgångspunkt. Jag skapade en symbol utifrån två cirklar som illustrerar hur en plats utvecklar sig från mindre till större. Eller formen av ett gement G om man så vill. Typografin är satt i Univers. Se mer i Portfolio.
Logotype för fantastiskt duktiga personliga tränaren och kostrådgivaren Caroline Schager. Logotypen är sprungen ur namnet för den intelligenta, aktiva och lekfulla kea-papegojan. Symbolen är en fusion av bokstaven K och själva papegojan.
Det sista jag gjorde innan sommarledigheten var att skicka Västmanlands Teaters programtidning för höst 2016 till tryck. Nu är den nya säsongen och tidningen här!
Min superduktiga vän Veronica Carlsson sa upp sig från stjärnkrogen Mattias Dahlgren och flyttade hem till djupaste Bergslagen för att där starta och driva Bryggerikrogen, beläget i Noras gamla industriområde. Konceptet är en naturlig och hjärtlig mötesplats, med hög service och bra mat till en rimlig peng. Jag fick uppdraget att ta fram en grafisk identitet. Symbolen består av ett B och ett K, eller ett hjärta genomskuret av taknocken på den k-märkta industribyggnaden.
Fotografi: Stefan Jansson
I november förra året var det 20 år sedan Villa Tottebo i Åre öppnade upp dörrarna som restaurang. I samband med jubiléet fick jag uppdraget att bistå med en uppdaterad inredning och styling av matsal, köksbar och toaletter. Det gjordes med hjälp av ljusare textilier, modernare belysning, klassiska (men ändå så nutida) stolar från Thonet, specialbeställda barbord i massiv furu och tapeter ur William Morris tidlösa kollektion.
Fotografi: Fredrik Thulin
Västmanlands Teaters programtidning som jag formgivit har gått vidare till final och blivit nominerad till Svenska Publishing-Priset 2015, kategori reklamtrycksaker. Läs mer om tävlingen här.
Uppdragsgivare: Västmanlands Teater. Tryck: Strokirk-Landströms. Grafisk form: Emilie Thulin.
Inför Västmanlands Teaters 100-årsfirande fick jag uppdraget att formge en jubileumsbok, Älska teater – de första hundra åren. Dan Linder har gjort intervjuer och skrivit texter med berättelser från anställda på teatern från 1915 fram till nu. Tillsammans med bilder från ett digert bildarkiv redogörs på hundra år på Västmanlands Teater – ett sekel av kultur, konstnärskap och kärlek till teatern. Redaktörer Ulrica Martinsdotter och Dan Linder.
Den 19 augusti fyller Västmanlands Teater 100 år och bjuder då in till öppet hus med smakprov på höstens föreställningar, bokrelease och tårta. I samband med marknadsföringen av jubiléet fick jag uppdraget att ta fram en särskild symbol, likaså affisch. Bilden är från föreställningen Blodsbröllop (1983) med Lena-Pia Bernhardsson och Ann Petrén. Fotograf: Fredrik Lundberg.
Så här under högsommar och semestertider känns hösten väldigt avlägsen, men i dagarna trycktes det senaste jobbet jag gjort för Västmanlands Teater – höstens programtidning. Och i år firar teatern 100 år, något som kommer att prägla hela säsongen! Kika på den bläddrarvänliga versionen här. Fotograf: Markus Gårder
Tidigt i våras fick jag uppdraget att formge Västmanlands Teaters årsredovisning 2013. Nu har den blivit nominerad till Svenska Designpriset (kategori information – årsredovisning – print)! Rösta här!
Emilie Thulin
Design & Art Direction
Visit A house
Östermalmsgatan 26a
Stockholm
Tel 070/7390633
Mail emilie(at)thulindesign.se